35 – Dag/Day 35 – Citta di Castello – Assisi – km 2288

De arme Franciscus – als hij al die kerken en toeristen en pelgrims en soevenirshops zou zien zou hij toch wat teleurgesteld zijn, of heb ik het fout en is dit in overeenstemming met zijn armoede ideaal?
Maar laten we bij het begin beginnen. Het bijna begin van onze tocht was toch dag 2 – Beuningen, op bezoek bij Theo en Marian. Daar hebben we vanmiddag dus gezellig mee door Assisi gewandeld. Om ongeveer kwart over twee kwamen we op de camping aan, aan de voet van de helling waarop Assisi ligt, zon’n 150 m hoger.
Tent opzetten, snelle douche zodat we ons weer in beschaafd gezelschap kunnen begeven, en toen met het camping busje naar boven naar Assisi, waar Theo en Marian ons bij de bushalte opwachtten.
ass5
Zij zijn een paar dagen in Assisi, en vertrekken morgen naar Spoleto en daarna Rome.
Wij doen het wat rustiger aan, nemen morgen nog een dagje om Assisi echt te bekijken, en fietsen daarna op ons gemak door naar Rome, nou ja, wat je gemak noemt. Er moet nog heel veel geklommen worden.
Maar ik zou bij het begin beginnen.
Gisteravond een bijzonder maal in Bar Severi – waar ze pizza finger food op een servetje serveren, maar wel lekker en goedkoop.
Tien over acht of zo vanmorgen zaten we op de fiets en de eerste 25 km fietsten we over een vlakke, nou ja, hier en daar wat schommelende weg in het dal van de Tiber.
ass2
Daarna ging het de heuvels in richting Assisi – een mooie weg met wat klimmetjes (in totaal zo’n 300 m) om het niet af te leren.
Onderweg zagen we een stevige regenbui tekeer gaan in de richting die we gingen – en bij ons begon het te spetteren, meer niet. In Umbertide aangekomen bleek dat het daar flink geregend had, maar het was alweer over.
Na koffie en een hartig broodje, ook al goed om de vieze smaak van het mierzoete Italiaanse ontbijt wat kwijt te raken – ging de route verder over een prachtige weg langs heuvels, boerenland, kleine ingeslapen dorpen.
We komen nu toch wat meer Nederlandse fietsers tegen, leuk om ervaringen uit te wisselen.

Morgen gaan we dus bij Fransiscus op bezoek, vandaag waren we al in de grote basiliek. Over Assisi morgen meer.

ass1

You will remember that on day 2 we stayed overnight at Theo and Marian’s in Beuningen. On Day 35 we met them again, this time in Assisi, where they are spending a few days, and where we arrived today.
We got off to an early start today, and the first 25 kms were, after solving the puzzle how to get out of town, a fairly easy (= rather flat) ride, along a busy main road.
Ahead of us we saw a rainstorm passing in front of the mountains in the distance, but by the time we got that far it was only the puddles and the wet streets that remained of the rain.
After a coffee and a tunafish roll, great way to get rid of the aftertaste of the super sweet Italian breakfast, we rode through the Umbrian hills towards Assisi. We had to climb some 300 m, not all that bad after all we’ven been through.
We’re now meeting some more Dutch cyclists, either on the way to Rome or on the way back home.
At about 2:15 pm we arrived at the Assisi campsote, from where, after pitching the tent and a quick shower we go on the campsite minibus into Assis, some 4 kms uphill from here.