19 – Day/Dag 19 – Wagenhausen (CH)

SONTAG – RUHETAG

Stein am Rhein – we zijn aan het einde van de Rhein Radweg, bij het begin van de Bodensee. Gisteren was een dag met stevige klimmetjes. Vannacht spookte het en klonk het alsof we de tent uitwaaiden, maar vandaag valt het weer toch weer reuze mee – wel harde wind maar zon. We besloten om maar even een rustdag in te lassen – een andser stel kampeerders die we eerder onderweg zagen, met karretje met kind, en die er dus een dag langer over gedaan hebben, denken er net zo over.

Tijd om terug te kijken op de tocht langs de Rijn, van Remagen tot het begin van de Bodensee.
Vijf aspecten vallen op:
– geschiedenis
– natuur
– vervoer (boten en wij op de fiets)
– energie
– de Rijn als grensrivier

Geschiedenis – je komt door allerlei plaatsen met (overblijfselen van) oude gebouwen. Je komt sporen van een ververleden tegen, de Romeinen en daarvoor. Hier en daar monumenten, vaak ter herinnering aan de één of andere oorlog, met eerbetoon aan de gevallenen.

a7-memorial

a6-memorial
Oorlog 1813-1815 (When will they ever learn?)

En een rivier als de Rijn is natuurlijk vanouds een verbindingsweg van groot belang geweest, zowel over het water als over land langs de vlakke oevers, van groot strategisch belang dus.

a9-townonrhine

De rivier zelf – stromend water, vis, vogels, maar ook het gebied langs de rivier, vaak beschermd natuurgebied, met achter de dijk meertjes, moerasachtig gebied, bos, vogels, bloemen, planten.

a10-birds

a11-birds

a12-birds

a9-ontheway

a9-birds

Vrachtboten, containerschepen, cruiseschepen, ze varen af en aan. Zowel links als rechts van de rivier vind je op de meeste plaatsen wegen en de spoorlijn. En dan natuurlijk links en rechts van de Rijn de Rhein Radweg, vaak over heel rustige weggetjes, waarvan helaas het wegdek nog wel eens te wensen overlaat.

a13-waterkrachtcentrale
Energie – Zo nu en dan kom je langs waterkracht centrales – en andere centrales die het koelwater van de Rijn gebruiken.

En dan de Rijn als grensrivier. In Frankrijk kwamen we nog langs een paar overblijfselen van de beruchte Maginot linie die de Duitsers had moeten tegenhouden, maar dat niet deed omdat de Duitse legers door België Frankrijk binnentrokken en de Duitse vliegtuigen eroverheen vlogen.
En nu ga je overal zonder moeite de Rijn over, van land naar land. De rivier met zijn vele bruggen is meer een verbindende dan een scheidende factor. In Zwitserland waar de grens nogal een grillig verloop heeft is het hier en daar lastig bij te houden of je nu weer in Duitsland bent dan wel in Zwitserland.

a5-stein-am-rhein

Stein am Rhein – the end of the Rhine cycle tour. From here we will cycle along the Bodensee to Bregenz, where we will pick up the ‘official’ route again. We decided on a day’s rest, after the rather strenuous efforts of the days before. Last night the wind and the rain kept us awake for some time, but this morning the weather turned out to be fine.
Right now is a bad time to be outside – a thunderstorm and a fair amount of rain. Fortunately this camping site has big room with a tables and chairs, a bookcase with German books, so we can sit inside, check the mail, unload the camera, update the blog and be happy not to be outside on the bikes.
We will see what tomorrow will bring, but the forecasts are not encouraging.

The end of the Rhine cycle track.

There are a number of, obvious, aspects that were very noticeable:

Cycling down the Rhine you can’t help noticing its
1. varied history
2. nature
3. traffic
4. energy
5. the function of the River as a border between countries

History – as the Rhine has always been of strategic importance, there are many historical sites dating back to Roman times and possibly before. Many towns on the river have buildings dating back to medieval times, showing their importance for trade and as government centres, and then there are of course the ever so many castles on the mountainsides or tops along the river.

Nature – as you cycle down the minor roads along the river, sometimes on dykes, sometimes below them, you pass through many nature reserves, along small lakes, through forests and sometimes marshland – a world populated by birds and small animals, plants, ever so many flowers this spring time of the year.

The river has always been important for travelling, be it by boat or on roads or paths along the river. The Roman legions followed the rivers for their conquests and later administration of the conquered lands. Trade has always been important along the river.
So nowadays there’s boats on the river, trains and roads on the banks, and fortunately for cyclists, quiet roads an cycle tracks.

Energy – there are ever so many power stations along the river, water power and some nuclear power stations needing the water for cooling.

The Rhine, border between several countries – cycling down the Rhine, it was first a border between Germany and France. Where it often served as a barrier between enemy forces, the many bridges and ferries now give easy access to the other country, and the river serves more as a means of easy communication, than as a forbidding border.

In Switzerland we sometimes didn’t know whether we were in Germany, or back in Switzerland – if they want francs this must be Switzerland.
And now for tomorrow – we’ll see what the weather does, if possible we’ll see how far we get towards Bregenz – if it’s too awful we may decide on another day’s rest. And we may decide to have another look at our luggage and send things home that we don’t need anymore or feel we can do without.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *