We reden Umeå binnen over de oude brug en eruit over een zeer moderne hoge fietsbrug.
Als je nieuw sanitair nodig hebt, overweeg eens een vakantie in Zweden. We treffen zo nu en dan vooral wc potten aan die langs de weg gedumpt zijn, evenals auto onderdelen, of hele auto’s, en verder nog heel veel troep.
Pffft – zwaar dagje vandaag. Wel mooi. Redelijk goed weer. De weersverwachting was hoofdzakelijk droog overdag en s’avonds weer regen. Daaarom zijn we dankbaar weer een solide dak boven ons hoofd te hebben in de bij de golfclub horende vandrarhem in Robertsfors.
Einde van de asfaltweg
Zweden mag wat ons betreft gedegradeerd worden tot een zeer laag plaatsje op het lijstje van fietsvriendelijke landen. Zo fietsten we vandaag op de fietsroute die evenwijdig loopt aan de nog steeds E4 die we naast ons zagen liggen, met daarop voortrazend verkeer. Een kaarsrechte weg, horizontaal, geen helling te bekennen, ongetwijfeld mooi glad asfalt. En voor fietsers? een weggetje een paar honderd meter rechts, onverhard en hier en daar vol gaten, losse steenslag, modder en diepe sporen. En geen horizontaal stukje te bekennen – helling op, helling af, nooit hoger dan een meter of 25, maar met gemeen steile hellinkjes, zwaar om op te rijden, gevaarlijk om af te rijden.
Fietsers op lange afstandsroutes moeten kilometers omrijden – vandaag reden we langs een richtingbord Umeå 30 km, op onze tellers 42 km. En daarna maakten we nog meer aanzienlijke omweg slingers.
En als ze dan hun leven beteren en een fietspad aanleggen langs een drukke weg, dan trekken ze de autoweg keurig strak horizontaal, en het fietspad slingert daar dan naast, omhoog en omlaag.
Als het echt niet anders kan word je als fietser een levensgevaarlijke autoweg opgestuurd.
Waar Zweden z’n vierde plaats op het ranglijstje van fietsvriendelijke landen aan dankt is ons een raadsel. Degraderen zou ik zeggen, naar de 98e plaats in Europa.
Morgen wordt een kort dagje fietsen, net even 30 km of zo. De volgende dag wordt dan weer een flink eind. Met de in verband met ‘het seizoen’ nog gesloten campings was er geen andere mogelijkheid ergens onderdak te vinden onderweg.
—
We rode into Umeå on the oldest bridge, we left it on a modern bicycle and foot bridge. Weather much better today than yesterday.
Leaving Umeå the cycle route ran through a gate through the grounds of a kindergarten with playing kids, and then through a second gate.
We’re unpleasantly surprised about the amount of waste dumped along Swedish minor roads, toilet pots, car parts. complete cars, you name it, you’ll find it.
Sweden is ranked number four on the list of bike friendly countries. We suggest a degradation to the 98th place in Europe. Cycle routes go along almost impassable dirt roads with loose gravel, deep ruts, mud and loose sand. They meander round the main roads adding tens of miles and steep hills to a day’s trip. And every now and then you just have to ride a couple of miles on very dangerous stretches of motorway.
It was dry during the day, but we’re glad to be inside once more – outside it’ cold, and raining non stop.
Tomorrow will be a short day – some 30 kms, because the next possible stop after that is about 125 kms from here.