23-5 – Docksta – Örnsköldsvik – KM 1942

Ruim 20 km op de E4 gereden. Wij zouden het snelweg noemen, maar dit stuk was geen ‘Highway’ en dan mogen fietsen. Keuzes. Waarom de E4 en niet de etappe van de EV7 fietsroute? De EV7 gaat over rustige weggetjes, bijna 20 km om en door stevig berggebied met leuke hellingen voor Tour de France rijders, maar niet voor bedaagde oudjes zoals wij.
Op de E4 hadden we het grootste deel een aardig brede soort parkeerstrook langs de weg om op te rijden, maar niet overal, en zeker niet op de afdaling. We begonnen namelijk met ruim 200 m klimmen, en toen weer naar beneden rollen met een vaartje van een km of 50. Als er dan een grote vrachtwagen langs je dendert moet je wel even je stuur goed vasthouden.

Na 20 km was daar de afslag waar de originele fietsroute de weg weer kruiste. Daar was ook een restaurant waar we een kopje koffie en een sandwich als beloning kregen, als we tenminste SEK 100 betaalden.

Leuk verschil met een weg zoals de E4 rijden. Op zo’n autoweg heb je de indruk dat Zweden heel saai is, golvende weg tussen bomen, bomen, bomen en dan nog meer bomen. De kleine weggetjes komen door dorpjes met schilderachtige huisjes en kerkjes, meertjes en grote meren. Vandaag deed het landschap ons heel erg aan Noorwegen denken.

We hebben vandaag dus alles meegemaakt: rustige weggetjes, drukke wegen, klimmen, dalen, en alle soorten weer: om 11 uur werd het droog, dus toen gingen we op weg, toen ging de zon schijnen, dan werd het weer bewolkt, wind in de rug, dan zelfde richting fietsend harde wind tegen, zijwind, dan weer windstil, zonnetje erbij, lekkere temperatuur, dikke regenbui, gaat over in hagel, nat genoeg, dan gaat de zon weer schijnen, en zo ging het door.

Om een uur of 4 waren we in Örnsköldsvik waar we een hotel geboekt hadden. De camping hier is nog gesloten tot 6 juni (tja, geen seizoen, he?). Eerste hotel dat we belden had geen plaats voor een fiets; ging niet door dus. Tweede hotel gebeld om inlichtingen (ik boek meestal met booking.com = het goedkoopste, maar bel dan eerst even om er zeker van zijn dat de tandem niet buiten hoeft te staan). De dame die me te woord stond zei, dat is een probleem, maar we lossen het op, komt u maar gerust. En u hoeft niet te boeken via booking.com; en ze kwam met een lagere prijs).

Toen we bij het hotel arriveerden belde ze haar man, en werd de fiets naar twee hoog gedragen waar hij een eigen leegstaande hotelkamer kreeg.

Inmiddels heeft het al een paar keer flink gegoten sinds we hier binnen zijn, maar nu schijnt de zon weer, en dat schijnt het weerbericht voor de komende dagen te zijn.

——

Some 20 kms on the busy E4; the alternative was some 40 kms on quiet roads through the mountains and great opportunities for riding up steep slopes. The E4 had only one 200 m climb, and that rather gradually, nowhere steeper than some 10%. The scary thing was coming down the mountain where there was only one lane at speeds up to 50 kms/h, and lorries passing close by. Time to hold on to the handlebars.
After some 20 kms we came to the spot where the original cycle track crossed the road again, and we could turn right into some quiet country lane. But this only after a stop at the restaurant at the corner where we had a most welcome cup of coffee and a sandwich.
From there the trip continued on quiet roads with the occasional climb but nothing spectacular.

We left Docksta when it had stopped raining, at about 11.00 a.m., and arrived at Örnsköldsvik at about 4:00 p.m. A short trip, but a most welcome opportunity to have a quiet meal, take our time to organize things and enjoy the sunny weather when the sun shines, the rain when it rains and the wind when it blows. We had all kinds of different weather today.
No wind at all and gale force winds from different directions, sunshine, pelting rain developing into a hailstorm. Since we have arrived in this hotel, where, by the way the lady at the desk called her husband to come and help carry the bike up to the second floor and park it in a hotel room all of its own, we’ve had a lot of rain since our arrival, but now the sun is out again. The weather forecast is good, so we’re looking forward to a great day tomorrow.

One thought on “23-5 – Docksta – Örnsköldsvik – KM 1942”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *