Wij zitten hier heerlijk warm in de keuken van de vandrarhem in Kalix. Buiten regent het dat het giet. Eigenlijk was het plan naar Haparanda te fietsen. Dat was een stevig eind, maar als we vroeg vertrokken moest het lukken, dachten we.
De weersverwachting was redelijk – absoluut niet wat er echt gebeurde.
Voor het vertrek zou ik nog even de kettingen aanspannen, die gingen weer wat slap hangen. En laat dat nou niet goed lukken. De achterketting was niet goed te krijgen, leek wel helemaal vast te zitten. Een tijdje prutsen en proberen, en plotseling ja hoor, het kwam weer helemaal goed. Maar het had wel wat tijd gekost.
Toen we na een km of 25, en heel wat soms aardig steile klimmetjes die veel tijd kostten, en tamelijk harde tegenwind op ons horloge keken realiseerden we ons dat we de plannen bij moesten stellen. Een kilometer of tien verderop in Kalix was een laatste verblijfsmogelijkheid voor Haparanda, dus die maar gebeld, en daar zitten we nu.
Komt niet slecht uit. De was is in de wasmachine gegaan en zit nu gedeeltelijk in de droger en hangt voor de rest op de kamer over alles waar je was over kunt hangen.
De beheerder van het hostel hier raadt ons af de fietsroute naar Haparanda te volgen. Die is onmogelijk, zegt hij. Een enorme omweg, bijna twee keer zo lang, en met veel steile hellingen. Het enige alternatief is langs de snelweg fietsen – we zoeken nog uit of de bus naar Haparanda een tandem zou kunnen meenemen, maar dat lijkt heel onwaarschijnlijk. Voorlopig hopen we maar dat we het morgen droog houden, maar dat lijkt al even onwaarschijnlijk.
We komen nu in de buurt waar mensen vragen: waarheen? Noordkaap?
Oh, dat is nog 85 mijl – dat zijn wel Zweedse mijlen (10 km).
——–
The usual weather pattern seems to be: sunny nights, rainy spells in the morning and slight improvement in the afternoon. That was also the weather forecast for today, but right now it’s late afternoon and, fortunately, we’re inside, and, unfortunately, outside it’s raining.
the plan was: get up early, have an early start and do about 100 kms to Haparanda.
Before we started I decided to readjust the chain tension on the bike, usually a five or ten minute job, but this time I just couldn’t get it right. That took some time and then, suddenly something seemed to give and the problem was solved. It had cost some time, though.
We started out rather later than planned, and the first part of the ride took longer than expected – the wind blew against us and quite a few steep climbs slowed us down considerably.
So we decided to make an extra stop in the Kalix vandrarhem. Good thing we did. The sky turned a threatening dark grey and it started to rain, and hasn’t stopped so far.
So we had the afternoon off, and used it for shopping, washing our clothes (they have a washing machine and a dryer here), taking the time to prepare good food in the communal kitchen (which we have all to ourselves as the other people staying here are all hiding somewhere else).
We still have to make up our minds about the route to Haparanda. The manager here says: don’t take the ‘cycle route’ – it’s about twice as long as the E4, roads in poor condition and over high hills and steep climbs – everybody here takes the E4 – you just have to.
And you go to North Cape? 85 miles from here. Swedish miles, you know…
a Swedish mile is 10 km.
And PS – we just talked to a Swedish fellow who told us that this has been the worst May month as far as weather is concerned for 160 years (which is as long as records have been kept). Just our luck. He said he now believed that global weather is changing.
Hoi Peter & Georgette, wat fijn om weer wat te lezen. We gingen er bijna vanuit dat jullie een “rust weekend” hadden maar niets bleek minder waar want vandaag konden we jullie avonturen van afgelopen weekend en vandaag lezen. Zo te lezen gaat het nog steeds voorspoedig, nu maar hopen dat het weer ook wat gaat mee werken. Door de verhalen reizen we toch elke dag een beetje mee…. Liefs, Gertjan, Tineke, Joost & Hugo
Tja, wifi beschikbaarheid werkt niet altijd mee – en soms is er gewoon te weinig tijd om te bloggen vanwege het organiseren van de volgende dag, maar we proberen up to date te blijven, al is het alleen maar om later zelf te kunnen nalezen wat we iedere dag gedaan hebben. p&g