09-07 – Ålesund – Bergen – Hirtshals (DM)

Tijd om weer even bij te praten – Nog even over het Jugendstil museum dat we in Ålesund bezochten. De bewering van de juffrouw bij de receptie dat Jugendstil in Ålesund ontstaan was mag met een korreltje zout genomen worden – Jugendstil was al lang populair (en misschien wel op zijn hoogtepunt) toen de grote brand Ålesund in een rokende puinhoop veranderde, en de wederopbouw ter hand werd genomen. Het idee om de stad in Jugendstil te herbouwen was waarschijnlijk mede afkomstig van de buitenlandse hulpverleners, waarbij vooral Keizer Wilhelm van Duitsland een belangrijke rol speelde. Zodra hij hoorde van de brand organiseerde hij hulpkonvooien, en twee dagen na de brand arriveerden de eerste Duitse schepen met hulpgoederen. Het huidige Art Nouveau museum is gevestigd in de voormalige apotheek. Een opvallende presentatie is de tijdmachine. Je stapt een soort lift binnen die je via iconische beelden uit de historie met een sneltreinvaart terugvoert naar het jaar van de brand, 1904. Daarna geeft een geluid- en beeldpresentatie informatie en beelden over de stadsbrand en de wederopbouw van de stad.

7 juli om 00:30 uur stonden we te wachten tot de Hurtigruten boot arriveerde om ons naar Bergen te brengen. Gelukkig hadden we een cabin geboekt – net wat comfortabeler dan de hele nacht op een stoel rondhangen wat ook gekund had. Het was wel even een probleem om in te checken want het computersysteem aan boord werkte niet optimaal en onze boeking was niet bekend.
We hadden wel een email bevestiging gehad, maar die was naar yahoo mail gestuurd en we hadden geen internetverbinding bij de receptie van de boot.
Toen moest ik maar even achter één van de computers van de receptie gaan zitten en mijn mail ophalen en de bevestiging van de boeking uitprinten.
Na wat gedoe lukte dat, en konden we toch genieten van gauw nog een drankje in de bar en een goede nachtrust.

Ergens in de middag de volgende dag kwamen we in Bergen aan. Het hotel dat we daar geboekt hadden was heel goedkoop. Het was zo’n vervallen hotel met veel gasten die vanwege de lage prijs daar semi permanent verbleven, geen ontbijt of ander eten of zo, maar wel een keuken voor de gasten, waar druk gebruik van werd gemaakt door de bewoners. De fiets werd naar de eerste verdieping (dat noemen ze hier de tweede, de eerste is de begane grond) gesleept. Daar zou hij heel veilig staan in een semi afgesloten ruimte. Toen we er de volgende dag langs liepen was hij verdwenen, en niemand wist waarheen. De receptie zou om 10:00 uur open gaan, en daar zouden ze het wel weten, dacht iemand van de schoonmaak. Daar maar op wachten dus; even later kwam ze ons achterna lopen – hij staat in een kamer hoor, dat is beter, die kan afgesloten worden.

Onze kamer was wat klein en matig comfortabel, maar wat wil je ook voor een mini prijsje in Noorwegen?

Een hernieuwde kennismaking met Bergen dus – de vorige keer dat we hier langsfietsten was tijdens de North Sea Cycle Route, 5 jaar geleden in 2010. Prachtig weer was het toen – nu wat minder, hoewel er van de beloofde regen weinig terecht kwam. We liepen even langs de tourist information en toen door de smalle straatjes met gerestaureerde of nieuw nagebouwde houten huisjes. Een betaalbaar restaurant vinden is in Noorwegen niet altijd eenvoudig, we kwamen terecht bij dezelfde Chinees waar we 5 jaar geleden ook aten.

En dan gisteren, woensdag 10/07. Dat was onder meer de dag van de twee Edvards die bepalend zijn geweest voor de Noorse cultuur: Edvard Grieg en Edvard Munch. Om met Grieg te beginnen. Griegs huis is ten zuiden van de Bergen in een mooie omgeving aan de uitloper van een fjord ( https://nl.wikipedia.org/wiki/Edvard_Grieg_Museum_Troldhaugen ).
DSCN1915aDaar wordt iedere dag een lunchconcert gegeven, en bij de tourist information kon je combi kaartjes krijgen voor de bus erheen, het concert en bezoek aan zijn huis en het museum.
Boeiend, jammer dat je dan weer op tijd bij de bus moet zijn. Maar dat had ook wel weer een positief kantje. Bij de ticket kreeg je vrijkaartjes voor de kunstmusea van Bergen, en die bleken ook heel erg de moeite waard.
Maar eerst Grieg – hij was maar een klein schriel mannetje (1 m 52 cm lang). Hij had geluk met zijn afkomst, moeder was een goed pianiste, maar iemand die de jonge Edvard hoorde spelen zei tegen haar: je bent een goede pianiste, maar niet goed genoeg om je zoon les te geven. Grieg ging dus in Duitsland studeren. Hij componeerde zijn muziek in de tijd dat Noorwegen weer net onafhankelijk was, na jaren eerst bij Denemarken gehoord te hebben, en daarna in een unie met Zweden. De jonge Noorse natie had behoefte aan het vinden van niet alleen een politieke maar vooral ook een eigen culturele identiteit. Grieg’s muziek speelde hierin een belangrijke rol.
Het heeft wel iets bijzonders, een pianoconcert horen in een concerthal op de plaats waar de muziek gecomponeerd is, met uitzicht op het tuinhuisje waarin de componist zich terugtrok om aan zijn composities te werken.
Bergen heeft vier KODE (kunst) musea. Drie van de vier waren open, en we hebben de vrijkaartjes goed gebruikt. Het eerste museum gesloten. Het tweede museum was gewijd aan eigentijdse kunst, het derde had vooral Noorse kunst; een belangrijke plaats was ingeruimd voor Edvard Munch (vooral ook bekend van ‘De Schreeuw’, origineel te zien in de Nationalgalleriet in Oslo). In het vierde museum hadden we maar weinig tijd, en we liepen even vlug vlug langs de Picasso’s en andere grote namen.
Een bezoek aan Bergen is niet compleet zonder door de kleine straatjes langs de steile helling te lopen langs de kleine meest houten huizen. De straten haarspelden omhoog, zodat je er met je auto kunt komen (vereist enige manouvreerkunst) en zijn verbonden met trappen. In één van deze straatjes vonden we een Italiaans restaurant met goed smakende pizza’s en zowaar betaalbare Italiaanse wijn.

In het park vlak bij ons hotel was één of ander muziek festiaval aan de gang. De voorbereidingen waren al de hele dag aan de gang, en ‘s avonds ging het los. De decibellen vlogen je om de oren, maar het was kleinschalig genoeg om gezellig te blijven.

En nu (09/07) varen we dus weer, van Bergen naar Hirtshals – we zijn nog onderweg naar de tussenstop Stavanger. Leuke bijkomstigheid van deze tocht is dat we langs allerlei plaatsen komen, nu vanaf het water, waar we in 2010 langs gefietst zijn toen we de North Sea Cycle route reden. Jammer genoeg waren de cabins op toen we de ferry boekten, en moeten we genoegen nemen met een (wel veel goedkopere) ‘air seat.’ Een soort veredelde ligstoel waarin je de nacht kunt doorbrengen en proberen te slapen. We gaan het beleven.

——–

To begin at the end. Right now we’re on the ferry from Bergen to Hirtshals, right now docking in Stavanger. From there we will continue to Hirtshals (DM) – we hope to have a peaceful and sleepy night. The cabins, however, were sold out and we’ll have to make do with a contraption called an air seat, some kind of reclining chair on the top deck.

From Ålesud to Bergen. We got on the overnight Hurtigruten ferry from Å to B at about 00.30 am. There was some kind of mix up as our booking had not been communicated to the reception (problem with their computer system) and we did not have printed tickets. They insisted that we should produce one, and so I had to use one of the reception computers to open my yahoo mail and find the confirmation mail and print it out for them. That solved we had a drink, found our cabin and had a good night’s sleep.

The hotel in Bergen (the cheapest one we could find) proved to be rather a shabby affair, but the people were friendly, and it was cheap, certainly by Norwegian standards. And it was right in the city centre.

The last time we were in Bergen was 5 years ago, when we cycled the North Sea Cycle Route, landed in Bergen (from Shetland) and cycled from there to Kristiansand and on to Oslo. At that time the weather was rather more pleasant and definitely warmer than it is now, although today the sun is shining, some of the time.

Yesterday we visited the Edvard Grieg museum (the house where he used to live and work) and attended a lunch concert, a Grieg piano recital. Listening to this music looking out on the fjord and his little garden cottage where he used to go to work on his compositions, and enjoying the view that inspired him made this concert into something special.
At the end of the concert when we had to take the bus back to the City Centre free admission tickets to the Bergen Art museums were handed out, so in the afternoon we enjoyed expositions of Norwegian and international art.

No visit to Bergen is complete without a walk through the old part of town, steep, narrow streets on the mountainside with old wooden houses. The roads hairpinning up and down for motorized traffic (of which there is very little) and numerous pedestrian stairs to higher levels. In one of these streets we found an Italian restaurant for a modestly prized evening meal, and with, very unusual for Norway, affordable 0.5 l pitchers of red Italian wine.