28-06 – Bodø

In drie maanden uit en thuis.
We hadden onszelf drie maanden gegeven voor ons rondreisje. Omdat we dat uitsluitend fietsend niet gaan halen op een relaxte manier en omdat het weer hier in het noorden onveranderd slecht blijft (vandaag: regen en harde zuid westen wind, zou dus tegen zijn) hebben we vandaag treintickets geboekt van Bodø naar Trondheim. Volgens de Noorse spoorwegen de mooiste treinreis ter wereld. Dat wordt dus morgen, want de trein voor vandaag was volgeboekt. Op zich is dat niet zo erg, want het verschil in prijs voor het treinkaartje is bijna gelijk aan een hotelovernachting hier – kaartes die je op de dag zelf boekt zijn duurder. Al weer een rustig dagje dus om wat in Bodø rond te kijken, wat mails te beantwoorden en misschien wat orde aanbrengen in de veel te veel foto’s die we genomen hebben.
De weersverwachting voor het gebied ten zuiden van Trondheim ziet er goed uit – we kijken dus uit naar een mooie route van Trondheim naar Bergen. De fietsroute van Trondheim naar Bergen (ruim 800 km) voert langs de kust over grotendeels rustige wegen, van eilandje naar eilandje met veel bruggen en veerverbindingen. We hebben er zin in, zeker als de weersverwachting voor de komende week uitkomen.
Van Bergen zijn we ooit naar huis gefietst (5 jaar geleden) via Kristiansand en Oslo. Deze keer doen we het anders, maar hoe blijft nog even geheim omdat we nog niet besloten hebben welke route/veerboten we nemen.

Bodø op zondag – zondagsrust, een beetje een in slaap gevallen stad. We liepen naar het centrum, en door naar de haven. De tourist information was open en had wat goede adviezen. Een ervan was een bustrip naar de ‘Saltstraumen’, een nauwe doorgang met de sterkste getijdestroom ter wereld – omdat we dit stuk niet fietsen komen we er niet langs. De bustrip erheen is in de eerste plaats bedoeld voor Hurtigruten passagiers, en dus ook voor een Hurtigruten prijsje. Als je die prijzen hoort krijg je het idee dat ze denken: die Hurtigruten passagiers zijn toch rijk, die betalen dat wel.
Goed, geen Saltstraumen voor ons, wel een wandeling langs de haven van Bodø, 2en bezoek aan de imposante bibliotheek met een kleine schilderijen en foto expositie en een genoegelijk café, en daarna nog een bezoekje aan het Zalm Informatie Centrum met een expositie over Aquafarming. Noorwegen produceert 60% van de wereldproductie gekweekte zalm. Deze kweekmethode wordt in het informatie centrum aangeprezen als uitermate duurzaam en één van de meest veelbelovende technieken voor het oplossen van het door de bevolkingsgroei nijpender wordende probleem van voedselvoorziening. DSCN1534De ecologische problemen die hierbij ontstaan werden wel even genoemd, maar er werd luchtigjes vanuit gegaan dat die goed oplosbaar zijn.

———–

Bodø on Sunday – the town seems to be asleep, although Tourist Information was open and the young man at the counter told us about the exciting things that could be done – an €40 bus trip to the Saltstraumen – a rip off meant to relieve Hurtigruten passengers of their money. The museums were open, we could take a stroll along the harbour and might visit the library, which proved to have a café where they served good coffee. Really good coffee is an exception to the rule here, most places that serve coffee have a couple of thermoses with old coffee, you pay some NOK 30 or 40 for a cup and pour your own coffee, usually you can have a refill for NOK 5 or 10.
We also visited the Salmon Centre and learnt all there is to know, or what they want you to know or believe, about aqua (salmon) farming. Salmon breeding is big business with Norway producing about 60% of the total world production. Of course fish farming is going to be one of the ways in which the growing demand for fish/protein is years to come is going to be met. Ecological problems were mentioned as an afterthought, and quickly glossed over as minor problems and well under control.

Today we booked train tickets from here to Trondheim in order to complete our trip within the three months max we planned to be on the road. The weather further down south seems to be better than the continuous cold, some rain and a lot of wind that the weather forecast for these parts has in store. The 729 km rail journey is, according to Norwegian Rail one of the most beautiful in the world.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *